عوامل معنوی مانند نماز شب خواندن چه نقشی در رفاه مادی دارد؟

عوامل معنوی مانند نماز شب خواندن چه نقشی در رفاه اقتصادی انسان دارد که گفته شده نماز شب باعث افزایش روزی انسان می شود؟
جواب: در روایات برای نماز شب آثاری ذکر شده است، از جمله: امام صادق(ع) فرمود: «علیکم بصلاة اللیل فأنّها سنّة نبیّکم و دأب الصالحین قبلکم و مطردة الداء عن اجسادکم؛(1) بر شما باد به نماز شب خواندن، زیرا سنت پیامبرتان است و روش صالحان قبل از شما بوده و دردها را از جسم شما برطرف می کند».
باز از حضرت نقل شده است: «صلاة الیل تبیّض الوجه و صلاة اللیل تطیّب الریح و صلاة الیل تجلب الرزق؛(2) نماز شب چهره را شاداب می کند و باعث خوشبویی بدن می گردد و باعث رزق و روزی می شود».
از امام زین العابدین(ع) سؤال کردند: چرا متهجدان (عبادت کنندگان) در شب، خوش چهره ترین مردم هستند؟ حضرت فرمود: «برای این که آنان با خدا خلوت می کنند و خداوند از نور خودش به آنان عطا می کند».(3)
پیامبر فرمود: «مَن کثر صلاته باللیل حسن وجهه بالنهار؛(4) هر کس در شب زیاد نماز بخواند، صورت او در روز زیبا می شود».
شاید مراد از روایات آن است که خداوند شادابی چهره و آبرویی به آن ها می دهد که مردم آنان را دوست دارند و جذب آنان می شوند و به آنان تمایل پیدا می کنند. توجه و اقبال مردم به آنان باعث جلب رزق و روزی می شود. بدیهی است که فردی به هر شغلی مشغول باشد، وقتی که به خاطر نماز شب وجهة خوبی نزد مردم پیدا کرد، مردم کارهایشان را به او واگذار می کنند و رزق و روزی او فراوان می شود.
احتمال دوم این است که: روزی رسان خدا است و او به خاطر این که این افراد نماز شب می خوانند، این پاداش (رزق فراوان) را به آنان عطا می کند.
احتمال دیگر این است: وقتی انسان نماز شب می خواند و دعا می کند و از خدا حاجات خود را می طلبد، مخصوصاً اگر دعا کند که خدایا روزی مرا زیاد بگردان، دعایش مستجاب می شود.
در هر صورت برای رزق و روزی غیر از عوامل مادی از قبیل تلاش برای کسب رزق و روزی، عوامل معنوی نیز مانند دعای پدر و مادر، نماز شب، دعا کردن و صدقه دادن مؤثر است.
نباید همة عوامل را مادی بدانیم، بلکه یک سری عوامل معنوی نیز می تواند علّت یا جزء علّت باشد.
پی نوشت ها:
1. میزان الحکمه، حدیث 10758.
2. همان، حدیث 10763.
3. همان، حدیث 10765.
4. همان، حدیث .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد